Unior viert zijn 100e verjaardag

We smeden de toekomst aan het verleden.

Om te beginnen zijn we toegewijd aan een voortdurende ontwikkeling op basis van een eeuw aan rijke traditie en kennis. We blijven ook gefocust tijdens onze missie. Die is gebaseerd op excellente waarden, ondernemerschap, innovatie en verantwoordelijkheid. Met dat in gedachten, zijn we bijzonder trots op het feit dat we de afgelopen honderd jaar zijn uitgegroeid van een eenvoudige smederij tot een van de grootste ondernemingsgroepen van Slovenië. Tegelijkertijd hebben we ons succesvol kunnen ontwikkelen op de buitenlandse markten en zijn we uitgegroeid tot een gerenommeerde internationale entiteit die samenwerkt met enkele van 's werelds grootste bedrijven. Op lange termijn is de ontwikkeling in harmonie met de natuur, het milieu en de samenlevingen buiten onze grenzen die ons allemaal een betere toekomst zullen verzekeren. Met deze aanpak breiden we de rol en kracht van ons merk uit. Daardoor kunnen we succesvol handelen en onze producten in meer dan 100 landen verdelen. Meer dan 95% van onze producten wordt geëxporteerd, waarvan het grootste deel naar West-Europa en de veeleisende auto-industrie. Aangezien er snelle veranderingen gebeuren en er veel concurrentie is moeten we steeds meer toegevoegde waarde aanbieden. Dit leidt vaak tot baanbrekende ontwikkelingen op een aantal gebieden. We hebben een groot marktaandeel in onderdelen van besturingsmechanismen voor de auto-industrie, waardoor we een van de grootste smeden in Europa zijn. We zijn ook een van de belangrijkste leveranciers voor de meest vooraanstaande automerken over de hele wereld. Onder ons eigen merk maken we premium handgereedschap, wat voornamelijk wordt gebruikt door professionele gebruikers wereldwijd. Gekenmerkt door een schat aan kennis en ervaring, ontwerpen en vervaardigen wij veeleisende speciale machines. Dit voor middelgrote en grootschalige bewerkingen van metalen. Onze visie kenmerkt ons als een herkenbaar, vooruitstrevend internationaal bedrijf in de metaalverwerkende industrie. We hebben een eigen innovatief proces van samenwerking met onze kopers, leveranciers, vergelijkbare bedrijven en onderzoeksorganisaties. Hierdoor zullen we oplossingen ontwikkelen, produceren en op de markt brengen met een steeds grotere toegevoegde waarde. Wij zijn en blijven het verbindende element in de dynamische UNIOR-groep, die haar synergiën ten volle benut om een veilige investering voor haar eigenaars en een toekomst voor haar werknemers te garanderen. Voortdurende innovatie en verbeteringen hebben een belangrijk stempel gedrukt op de 100 jaar traditie van ons bedrijf. Tegenwoordig onderscheidt Unior zich door uitmuntendheid in de processen van het smeden van staal, koud smeden, het bewerken van eigen smeedwerk, sinteren en het ontwerpen van originele oplossingen voor de productie van handgereedschap en speciale machines. De voordelen die wij onze kopers bieden zijn onder meer een concurrentievermogen, flexibiliteit, een gevarieerd productieprogramma, het bijhouden van trends in de auto-industrie, een zichtbaar merk met een lange traditie, een eigen ontwikkeling en ons eigen verkoopnetwerk, kwaliteitsreparatieservices en producten met een lange levensduur. Omdat we nauw verbonden zijn met onze omgeving en de traditie en ervaring van onze voorouders, zijn we ons er van bewust dat investeren in de omgeving waar we wonen en werken van onschatbare waarde is. Vanaf het prille begin heeft Unior een belangrijke stempel gedrukt op de ontwikkeling van Zreče, omdat de stadsinfrastructuur met het bedrijf meegroeide. Unior had een beslissende invloed op de ontwikkeling van het toerisme in Zreče. Dit had ook een invloed op de stad zelf en droeg aanzienlijk bij tot de levenskwaliteit in Zreče en het omliggende gebied. Niet alleen de lokale economie, maar ook onderwijs, cultuur, sport en algemene sociale ontwikkeling zijn grotendeels afhankelijk van Unior. Het bedrijf heeft een breed werkterrein. Dankzij de knowhow, het harde werk en de ambitie van alle generaties zijn we er trots op dat we banen hebben gecreëerd. Bovendien hebben we ook een belangrijke bijdrage geleverd aan de herkenbaarheid van het gebied. Het aantal bezoekers en de aanzienlijke vooruitgang van de hele regio. Met dat in gedachten hecht Unior veel belang aan de regio waar we werken. We helpen een aantal organisaties en samenlevingen door het bewustzijn te vergroten en morele en financiële ondersteuning aan te bieden. We ondersteunen ook lopende initiatieven en een verscheidenheid aan eenmalige evenementen met sponsoring en donaties. Jaarlijks bieden we regelmatig ondersteuning aan vele culturele, sportieve en humanitaire projecten. We zijn trots op onze lange traditie aan beurzen. Wanneer we spreken over het onderwijs van kinderen, hebben deze beurzen ook de financiële last voor een aantal gezinnen in de regio verlicht. In het Sloveense Konjice-Zreče School Center hebben we onze eigen werkplaats voor onze toekomstige werknemers gecreëerd. We erkennen dat werknemers de basis vormen voor een betrouwbare werking. Dat is de enige manier om een eeuwenoude traditie te creëren, gehuld in geschiedenis. Een eeuwige traditie, betrouwbare en hooggekwalificeerde medewerkers, een eersteklas knowhow, de meest up-to-date technologische oplossingen, producten en diensten van de hoogste kwaliteit, maatschappelijk verantwoord ondernemen en een moderne marketingaanpak. Dit zijn onze belangrijkste kwaliteiten. Door de snelle ontwikkeling van technologie en informatie staan we altijd voor nieuwe uitdagingen. We zijn ons er bovendien van bewust dat alleen tevreden en gemotiveerde individuen met de beste competenties en een vermogen een goed teamwerk vormen. Bij het realiseren van onze visie zijn de ondersteuning en ontwikkeling van onze medewerkers van onschatbare waarde. Met dat in het achterhoofd leggen we veel nadruk op het beschermen en bevorderen van de gezondheid, ergonomie, flexibele werktijden, nieuwe HR-praktijken, training, het versterken van intergenerationele relaties en het verbeteren van toewijding. We hebben de verhalen van onze hardwerkende en innovatieve voorouders geërfd, maar vandaag schrijven we een nieuw verhaal. Het is niet alleen gericht op het behoud van het verleden, maar ook gericht op het creëren van de toekomst. Onze prestaties geven ons moed. We kunnen dingen doen die anderen niet kunnen, omdat we samen sterker, vastberadener en succesvoller zijn. De eer hiervoor gaat naar de grote geest om bij Unior te horen, volhardend en vastberaden, maar toch flexibel in het licht van verandering. Unior d.d. Raad van bestuur Darko Hrastnik, voorzitter van de raad van bestuur Branko Bračko, lid van de raad van bestuur Lees meer op www.unior100.com